Tjänstledigt på grund av utbildning

Hej Jag har varit anställd av landstinget sen 1988. Har jag rätt till tjänsledighet för att gå en 6 veckors sommarkurs i Försvarsmedicinskt centrums regi? Eller kan min arbetsgivare neka?

Lawline svarar

Hej, Rätt till tjänstledighet kan antingen regleras i lag, i kollektivavtal, i individuellt anställningsavtal eller ändå medges av arbetsgivaren för de fall situationen inte regleras i tidigare nämnda källor. I ditt fall när det handlar om utbildning torde du ha goda chanser att få tjänstledigt. Dessa fall regleras i lag (1974:981) om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning, se https://lagen.nu/1974:981 . Här framgår att arbetstagare har rätt till ledighet för att genomgå utbildning. Detta kan dock regleras närmare genom kollektivavtal på din arbetsplats varför du bör undersöka detta för att se exakt vad som gäller. Om du är medlem i en fackförening kan de säkert hjälpa dig i detta avseende. Rent allmänt kan sägas att arbetsgivaren har rätt att förlägga tjänstledigheten till en annan tidsperiod än den du efterfrågar, se 4-7 §§ i ovannämnda lag. I den bemärkelsen kan arbetsgivaren alltså neka dig ledighet under den efterfrågade perioden men det kan eventuellt finnas undantag från detta i kollektivavtalet varför jag inte kan ge närmare besked än så. Lycka till!
Elin SchmidRådgivare