Arbetstid

Hejsan! Jag jobbar för ett bemanningsföretag. Om jag inte har fel måste bemanningsföretag enligt lag erbjuda arbete om 40h/veckan vilket de aldrig gjort. Jag har jobbat 30h/veckan 2 år men velat jobba fulltid. Mitt kontrakt skrev på 30h i veckan också men jag misstänker att det är olagligt. Bemanningsföretaget har aldrig frågat om jag vill jobba fulltid. Min fråga blir: Har jag rätt till de extra 10h/veckan retroaktivt? Oerhört tacksam för svar då detta är en utdragen konflikt

Lawline svarar

Hej, Det finns ingen lag som reglerar hur många timmar per vecka som en arbetsgivare måste erbjuda den anställde arbete. Det är inte ovanligt att en arbetsgivare anställer folk på halvtid och det finns inget som hindrar arbetsgivaren att göra så. I det fackliga avtal som de flesta bemanningsföretag är anslutna till stadgas det att en heltidsanställning ska uppgå till 40 timmar per vecka, men det finns inget i avtalet som hindrar bemanningsföretagen att anställa en person för mindre antal timmar. Bemanningsföretaget har således rätt att enbart anställa dig för arbete 30 timmar per vecka. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare