Köp av häst - fel i varan

HEJ Köpte en ponny för ca 8 månader sedan till ett bra pris pga hon var svårriden. I besiktningen inför köpet fanns en anmärkning på vänster bak: benpålagring. Fick se besiktningsprotokollet vid köpet och det var enligt säljaren ingen allvarlig påpekan. Jag ville också att säljaren skulle skriva in i kontraktet att köpet endast gällde om ponnyn höll ponnymåttet vid en mätning och så gjordes. Vid röntgen efter köpet visade sig att pålagringen var allvarlig ( en långtgående artros) mend flera cystor och skadad led. Köparen ville inte ta tillbaka ponnyn och jag trodde jag fick stå mitt kast och sälja henne vidare för en riktigt låg summa pga detta. I samband med försäljningen mäts ponnyn och nu visar det sig vara en häst dvs 150 cm hög. Då jag har en klausul om detta i mitt kontrakt så vänder jag mig, via ombud, till säljaren och vill häva köpet. Då påstår säljaren att detta inte finns i kontraktet. Nu vet jag inte hur jag skall gå vidare. "Ponnyn" är osäljbar och har kostat mig mycket pengar. Hoppas på att stämma säljaren men vad tror ni om chansen att vinna detta? Säljaren är näringsidkare!

Lawline svarar

Hej, Jag förutsätter att du har köpt hästen i egenskap av konsument varpå konsumentköplagen är tillämplig. Konsumentköplagens regler kan man inte avtala bort, de är tvingande, varför dess regler om fel i varan är tillämpliga. Dessa återfinns i 16-34 §§, se https://lagen.nu/1990:932 . Vidare förutsätter jag att du önskar häva köpet, alltså lämna tillbaka hästen och få pengarna tillbaka. Eftersom du visste att hästen hade problem med ett ben när du köpte den är troligtvis det säkraste kortet att försöka häva köpet med stöd av att den inte klassas som ponny utan som häst. Detta bör definitivt kunna ses som ett brott mot ett avtalsvillkor som kan grunda rätt till hävning av köpet. När det kommer till att stämma säljaren borde det avgörande bli hur du kan bevisa för rätten att ni hade avtalat om att hästen skulle uppfylla det aktuella kravet – alltså att det rörde sig om en ponny och inte om en häst. Om du har ett skriftligt kontrakt där detta framgår borde det inte bli några problem, och inte heller om du har ett vittne som kan vittna i rätten och intyga att det var vad ni kom överens om. Min bedömning är således att det rör sig om en bevisfråga där du måste kunna bevisa att ni hade avtalat om ett köp av en ponny. Det är svårt att ge konkretare råd eftersom jag inte känner till omständigheterna närmare, men enligt min bedömning rör det sig om ett fel i varan varför köpet bör kunna hävas. Lycka till! Vänliga hälsningar
Elin SchmidRådgivare