Makars ansvar för varandras skulder, äktenskapsförord och bodelning

Min man är egen företagare, vi har två barn. Han har tagit ett lån utan min vetskap för att klara av våra vardagliga löpande utgifter. Han har avsiktligt ljugit för mig och jag kan inte längre lita på honom. Jag har sparade pengar i fonder och annat och blir livrädd för hur han sköter ekonomin. Hur kan jag "freda" mina pengar som jag har med mig in i äktenskapet? Jag vill ha delad ekonomi, där vi får bidra med hälften var till våra utgifter. Går det inom äktenskapet eller är det skilsmässa som gäller? Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej! Enligt svensk rätt, så råder redan var och en av makarna, över sina egna tillgångar och ansvarar för sina egna skulder, se 1 kap. 3 § Äktenskapsbalken (ÄktB) ( https://lagen.nu/1987:230 ). D.v.s. du har inget ansvar för din mans skulder och ni råder var och en över era egna tillgångar. Skulle din man få problem med att klara av att betala sina skulder, kan det bli aktuellt med utmätning. Utmätning regleras i Utsökningsbalken (UB) ( https://lagen.nu/1981:774 ). Din mans borgenärer får bara utmäta egendom om det framgår att egendomen tillhör din man, se 4 kap. 17 § UB. När det gäller makar finns det dock en specialregel i 4 kap. 19 § UB, som reglerar möjligheterna till att utmäta egendom som makar har i sin gemensamma besittning. Din mans borgenärer kan utmäta egendom som ni har i er gemensamma besittning, om det inte framgår att egendomen tillhör dig ensam eller är sannolikt att egendomen tillhör er båda med samäganderätt. D.v.s egendom ni har i gemensam besittning (t ex lösöre i ert gemensamma hem), kan utmätas för din makes skulder, om inte ni genom bevisning, kan styrka att du äger egendom ensam eller genom bevisning, kan göra det sannolikt att ni äger egendomen gemensamt. Fonder som du äger och pengar som du har på ett konto, som du är ensam kontohavare till, har ni dock inte i er gemensamma besittning. Du besitter ensam den egendomen, vilket betyder att de pengarna kan din mans borgenärer aldrig mäta ut för hans skulder. Är era egendomsförhållanden oklara, så att ni inte helt vet vem av er som äger vad, finns det möjlighet att förrätta en bodelning, under bestående äktenskap. Genom bodelningen kan ni klarlägga vem av er som äger vad. En bodelning kan även användas för att överföra egendom mellan er. Bodelningen kräver att ni båda är överens och att ni gör en anmälan till tingsrätten. Närmre regler om bodelning hittar du i 9 - 13 kap. ÄktB. Av din fråga framgick det inte helt klart vem du ville ”freda dina pengar” ifrån. Är det din makes borgenärer du vill skydda din egendom ifrån ( om du känner oro över att din man i framtiden eventuellt inte kommer att klara av att betala sina skulder) , har de, vilket jag förklarade ovan ingen rätt att utmäta din egendom. Är det istället din man som du vill skydda din egendom ifrån ( om du känner oro över att han i en eventuell framtida skilsmässa, kommer att ha en svagare ekonomi än dig och därför vid en bodelning, kommer ha rätt att bli tilldelad en viss del av dina pengar ), bör ni överväga att skriva ett äktenskapsförord. Innan jag förklarar närmre vad det innebär att skriva äktenskapsförord, känner jag att jag först måste klargöra vissa grundläggande regler angående makars egendom. Allt vad en make äger som inte är enskild egendom, utgör giftorättsgods, se 7 kap. 1 § ÄktB. Skillnaden mellan enskild egendom och giftorättsgods är att den enskilda egendomen inte ingår i en bodelning, medan giftorättsgodset kommer att göra det, se 10 kap. 1 § ÄktB. Vid bodelningen delar makarna sedan enligt huvudregeln lika på giftorättsgodset, se 11 kap 3 § ÄktB. Genom ett äktenskapsförord kan ni avtala om att egendom ska utgöra din enskilda egendom, se 7 kap 3 §. Ni kan alltså avtala att dina fonder och dina pengar på ditt konto ska utgöra din enskilda egendom och på så vis ”fredar du dina pengar” genom att säkerställa att din make inte kan ta del av dem vid en bodelning, i en eventuell framtida skilsmässa. Ett äktenskapsförord ska upprättas skriftligt och registreras av tingsrätten för att vara giltigt. Jag hoppas att jag har stillat din oro och har gett dig svar på dina funderingar. Vill du veta mer om bodelning, äktenskapsförord eller något annat, så får du gärna skriva in igen. För praktisk hjälp med att exempelvis förrätta en bodelning eller upprätta ett äktenskapsförord kan det vara en bra idé att ta hjälp av en jurist, som kan hjälpa er och säkerställa att allt blir korrekt utfört. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare