FrågaAVTALSRÄTTGåva20/04/2011

Gäller gåvobrevet?

Jag har fått en gåva 2005, för omsorg och social omvårdnad, som min mor skriver. Pengar - men eftersom jag också har skött ekonomin ville jag inte ta ut pengarna då, pga osäkerhet för de ekonomiska behoven. Nu är min mor död och mina syskon hävdar att gåvobrevet ej gäller. Hur är det?

Lawline svarar

Hej, Vad dina syskon troligtvis syftar på är att det i Lag angående vissa utfästelser om gåva (GåvoL) framgår av 1 § att utfästelse om gåva är utan verkan då den inte fullbordats. Vidare kan av GåvoL 2 § utläsas vad som gäller för fullbordande av just pengagåvor, likt den du skulle ha mottagit av din mor. Där nämns att gåvan är fullbordad först då den kommit i mottagarens besittning. Av praxis framgår, angående pengagåvor, att gåvomottagaren kommer i besittning av pengarna då givaren inte längre kan disponera över dem. Att du skött din mors ekonomi, vid tillfället för utfästelsen av gåvan, kan inte anses tillräckligt för att hävda att hon inte längre disponerat över gåvan och att du sålunda kommit i besittning av den. Det hade för detta krävts att din mor avskurits helt ifrån möjligheterna att råda över den del av ekonomin hon utlovat i gåva (exempelvis genom att pengarna flyttats till att separat konto ej tillhörande henne). På grund av detta kan din mors gåva inte ses som fullbordad. Det finns dock undantag ifrån regeln i GåvoL 1 §, som gör det möjligt att hävda en gåva trots att denna inte fullbordats. Ett av undantagen innebär att om ett skuldebrev (eller annan urkund) upprättats och överlämnats till gåvomottagaren så är gåvoutfästelsen fortfarande gällande. Några större krav på hur skuldebrevet/urkunden ska utformas uppställs inte, vilket innebär att ett enkelt brev med utfästelse om gåva är tillräckligt. Det krävs dock att själva gåvobrevet överlämnats till dig, och inte varit kvar hos din mor, för att utfästelsen ska vara gällande. Lag angående vissa utfästelser om gåva hittar du här: https://lagen.nu/1936:83 Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare