Vid köp av bostadsrätt

Hej! Jag undrar hur man går till väga vid ett privat köp (utan mäklare) av en bostadsrätt? Vad man bör tänka på? Finns det färdiga mallar på kontrakt? Förslag på juridiska personer som kan assistera en? Kostnad? Stort tack på förhand! Bästa hälsningar

Lawline svarar

Hej! Det är självklart att du kan köpa en bostadsrätt privat. Färdiga mallar finns att köpa på någon bokhandel, bland annat Akademi bokhandel. Det som du bör tänka på när du gör ett privat köp är att köpavtalet skall vara skriftligt och undertecknas av både säljaren och köparen. Handpenningen, köpeskillingen, tillträdesdagen ska anges i köpavtalet. Om ni som köpare och säljare kommit överens om någonting annat ska det också anges i avtalet. En ansökan om att bli medlem i bostadsföreningen skall skickas till bostadsrättsstyrelse av köparen. Köpet kan inte gå igenom förre när köparen blivit godkänd som medlem i föreningen. Om du känner att du behöver hjälp med juridiska delen tipsar jag att ta kontakt med någon mäklarfirma och be dem om att upprätta ett köpkontrakt för er. Om ni anlitar dem bara för att få hjälp med köphandlingen tror jag inte att det kostar mycket. Det tryggar köpet. Och glöm inte att köparen har undersökningsplikt och säljaren har upplysningsansvar om objektet. Gör ni detta undviker ni eventuellt framtida tvister. Lycka till med bostadsrättsköp! Med vänliga hälsningar
Lan Le HuongRådgivare