Vanmaktsrekvisitet i Misshandel

Hej! Jag skulle vilja veta hur i praxis vanmakt definieras när det gäller misshandel dvs att ngn försatts i vanmakt. När jag söker information om detta så hittar jag mest uppgifter ang vanmaktsituationer i sexualbrottslagstiftningen. Hur ska begreppet tolkas inom ramen för vanmakt pga misshandel? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Högsta Domstolen har i ett par rättsfall kommenterat hur detta begrepp ska tolkas. i empelvis rättsfallet NJA 2004 s. 231 har de uttalat att med vanmakt ska förstås att det ska röra sig om "nära nog fullständig oförmåga att handla, till exempel på grund av medvetslöshet". Att till exempel lägga ett ämne som gör att en person somnar är alltså att forsätta denne i vanmakt och därmed också misshandel. Det krävs alltså en ganska kraftig effekt. Att enbart ge någon ett preparat som gör denna till exempel lite förrvirrad är inte detta.
Lawline RådgivareRådgivare