Uppsägning av hyresavtal på bestämd tid

Hej, Jag och min sambo hyr en lägenhet i andra hand och har skrivit kontrakt med hyresvärden på tre månader. I kontraktet är ingenting avtalat gällande uppsägningstid, det finns en sektion angående uppsägningstid men den är ej i fylld. Vi önskar nu säga upp bostaden en månad tidigt pga att vi köpt en bostadsrätt med tillträde en månad innan vårt andra hands kontrakt går ut. Jag har läst i Hyreslagen (kapitel 12 i jordabalken) och efter vad jag kan förstå så har vi rätt att säga upp lägenheten och behöver egentligen bara lämna en veckas uppsägning och inte över än en månad som vi har gjort. Vill bara försäkra mig om att jag har förstått lagen rätt. Väldigt tacksam för råd i denna frågan! Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, Som jag förstått din fråga är erat hyresavtal på bestämd tid och att det ska upphöra att gälla automatiskt efter tre månader. Vid avtal på bestämd tid är parterna bundna av hyresavtalet under hela avtalsperioden. Från detta finns ett viktigt undantag i 12 kap. 5 § 1 st. jordabalken, nämligen att en bostadshyresgäst alltid har rätt att bli fri från avtalet vid det månadsskifte som kommer närmast tre månader efter gjord uppsägning. Om ett avtal på bestämd tid varat i mer än nio månader måste avtalet enligt 12 kap. 3 § 2 st. 3 p. sägas upp för att upphöra att gälla. Detsamma gäller om det i avtalet framgår att uppsägning måste ske av parterna för att inte hyresavtalet ska förlängas automatiskt. Enligt 12 kap. 4 § 2 st. jordabalken måste i dessa fall den part som vill att avtalet ska upphöra vid avtalstidens utgång säga upp avtalet att gälla senast en vecka innan denna tidpunkt då hyrestiden är två veckor men längst tre månader. Stadgandet i 12 kap. 4 § 2 st., vilken jag förmodar är den du hittat, reglerar således inte uppsägning i förtid utan enbart uppsägningstiden för att förhindra att avtalet inte ska förlängas. Detta framgår genom lagtextens ordalydelse ”Skall ett hyresavtal för bestämd tid sägas upp för att upphöra att gälla”. Du och din sambo har således ingen möjlighet att säga upp hyresavtalet i förtid. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare