Rätt att häva köpen enligt konsumenköplagen?

Hej! Om jag går in till en affär och ber dem beställa hem tio paket av ett visst bord , sen blir jag tvungen att betala 5% i förskott. De som jobbar där säger att det tar max 6 veckor att få hem dem. Men efter 6 veckor så har de inte kommit. har jag rätt att ångra mitt köp då? har jag rätt att kräva tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej! Det framgår inte riktigt av din fråga huruvida du handlat som konsument (dvs i din roll som privat person, för privat bruk) eller som näringsidkare (t. ex. till ditt företag eller annan ekonomiskt driven verksamhet). Rättsläget skiljer sig nämligen åt beroende på vilket förhållande som är aktuellt i ditt fall. Intrycket jag får av din fråga är dock att det verkar röra sig om ett konsumentköp (om detta inte är fallet så är det bara att återkomma!). Då vi nu utgår från att du handlat som konsument så är konsumentköplagen (KköpL) tillämplig. Den är tvingande till konsumentens fördel och kan inte avtalas bort. Enligt 9 § KköpL är säljaren i dröjsmål om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på dig (köparen) eller något förhållande på din sida. I ditt fall bör säljaren anses vara i dröjsmål. Därför har du enligt 10 § samma lag rätt att ta till tre olika åtgärder: 1) För det första bör du hålla inne betalningen tills säljaren fullbordat köpet, 2) För det andra kan du, om du vill, _kräva_ att säljaren fullgör avtalet och därmed levererar dina bord, 3) Och slutligen har du rätt att enligt 13 § häva köpet. Hävning, som du särskilt frågar om, rankas dock som en sista utväg enligt lagen. För att du ska få häva köpet krävs nämligen att säljarens dröjsmål (förseningen) varit av "väsentlig betydelse för [köparen]". Huruvida förseningen varit av väsentlig betydelse för dig ska bedömas utifrån ditt perspektiv, dvs vad som kan anses vara av väsentlig betydelse för dig som köpare. Det är inte tiden som är det avgörande utan hur viktigt det var/är för dig att få borden levererade inom den utsatta tiden. Ett exempel är att man beställt mat till en tillställning, då kan det räcka med en timme eller två för att förseningen ska anses ha varit av "väsentlig betydelse" för köparen. Om du däremot ger säljaren en till två veckor till på sig (sk tilläggstid) att leverera borden och han ändå blir försenad, då har du rätt att häva köpet oavsett om det varit av "väsentlig betydelse" för dig eller inte. Det viktiga i sådana fall är att den här tilläggstiden inte varit allt för kort. Slutligen har du enligt 14 § KköpL rätt till skadestånd om du lidit skada på grund av säljarens dröjsmål. Jag hoppas att detta var till någon hjälp. Lycka till, jag hoppas att det löser sig! Det är bara att återkomma om du har fler frågor. Vänligen, Giulia Burman
Lawline RådgivareRådgivare