Hyra ut samägd fastighet

Hej! Om 2 st äger 1 hus, varav den ena 2/3 den 2a 1/3. Får då den som äger mest hyra ut i andra hand, trots att den andre inte vill pga gamla schismer? Huset står bara och förfaller, man kan inte komma överens om pris som ska gälla för den som köper loss den andre. Är väl bättre att under tiden få lite hyra samt att någon bor i huset?

Lawline svarar

Hej! När flera personer gemensamt äger en fastighet är Samäganderättslagen (SamägL) ( https://lagen.nu/1904:48_s.1 ) tillämplig. För att fastigheten ska kunna hyras ut krävs att båda delägarna lämnar sitt samtycke, se 2 § SamägL. D.v.s. den som äger störst andel har inte rätt att mot den andres vilja hyra ut huset. Kan delägarna inte komma överens om hur fastigheten ska förvaltas, kan en delägare ansöka hos tingsrätten om att en god man ska utses, som under en viss begränsad tid övertar förvaltningen av fastigheten, se 3 § SamägL. Den gode manen har då rätt att hyra ut fastigheten, om han anser att det är det bästa för delägarna, se 4 § SamägL. Eftersom att den gode mannen bara utses på viss tid, blir detta dock bara en tillfällig lösning, då han inte kan hyra ut fastigheten för längre tid än vad hans förordnande som god man varar. Har delägarna väldigt svårt att komma överens om hur fastigheten ska förvaltas, kan därför en försäljning av fastigheten vara ett bra alternativ. Kan inte delägarna komma överens om försäljningen, kan en av delägarna ansöka hos tingsrätten om att fastigheten ska säljas på offentlig auktion, se 6 § SamägL. Det är dock bättre om delägarna kan komma överens om en frivillig försäljning, eftersom att risken är stor att försäljningspriset kommer bli lägre om fastigheten utbjuds på offentlig auktion, än vid en vanlig försäljning. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare