FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt14/04/2011

Rätt till information om brottsmisstanke

Hej, jag undrar om man har rätt att få veta vilka åtgärder vidtagits mot en från åklagares och polisens sida? Anledningen att jag frågar är att jag under en tid haft span på mig och vet att dom varit i min lägenhet och bil men har inte heller i efterhand blivit informerad om detta.

Lawline svarar

Hej, Då en förundersökning kommit så långt att någon skäligen misstänks för brottet, ska han då han förhörs underrättas om misstanken. I den mån det kan ske utan men för utredningen har den misstänkte även rätt att ta del av vad som har förekommit vid undersökningen. Bestämmelsen finns i 23 kap. 18 § rättegångsbalken (RB) och bygger på en avvägning mellan den misstänktes intresse av information och intresset av en effektiv spaningsverksamhet. Vad det gäller husrannsakan stadgas i 28 kap. 9 § 2 st. RB att den, hos vilken husrannsakan företagits, har rätt att på begäran erhålla bevis om husrannsakan företagits samt det brott misstanken avser. I övrigt har den misstänkte eller hans försvarare, så snart åtal beslutats, rätt att på begäran få en avskrift av protokoll eller anteckningar från förundersökningen. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare