Hyresvärd åtgärdar inte fel

Hej. jag och min flickvän står som inneboende i ett friliggande hus som har totalt fyra (inklusive oss två) inneboende i varsin en egen "lägenhet". I hyran på 6000kr ingår värme, vatten, kabel tv, el och bredband. I alla lägenheterna har värmen slutat fungera helt vid flertalet gånger och varm vattnet då också, huset har en egen värmepanna som bara hyres värden kommer åt. Vår granne har dålig värme konstant. alla fönster i fastigheten är englas som drar kyla in i rummet ohejdbart. Internet fungerar väldigt dåligt, om alls, tidvis. Och vårt takfönster har ingen ram runtom och läcker in Mycket vatten när det regnar. vi har sagt till om detta många gånger men hyresvärden har inte lagat det sedan första gången vi sa till 100815. för detta betalar vi 6000kr i månaden. Jag undrar om man kan kräva betalnings lättnader eller överhuvudtaget om det får gå till så här. Hyresvärden är ofta onykter och säger väldigt opassande saker till tjejerna som bor här.

Lawline svarar

Hej, Självklart får det inte gå till såhär. Det finns några olika alternativ att få till en ändring av er boendesituation. För det första så står det i 12 kap 11 § Jordabalken (du finner den här: https://lagen.nu/1970:994 ) att hyresgästen har rätt att vidta vissa åtgärder för att åtgärda fel i lägenheten. Där kan man bl.a. själv se till så felet blir lagat på hyresvärdens bekostnad, säga upp avtalet och kräva skälig avdrag på hyran under den tid som felet kvarstår. Observera dock att vad gäller avdrag så har man inte rätt att få det för den tid man betalat hyra utan att påtala bristen. 11 § nämner ju dock bara att felet skulle finnas före man flyttat in, men om du tittar på 16 § så anger den att 10-12§§ gäller även under hyrestiden så länge inte hyresgästen själv vållat skadan och det låter ju inte som så är fallet här. Det är inte så vanligt att man själv avhjälper felet på hyresvärdens bekostnad, det är nämligen inte helt riskfritt då det nämligen måste vara helt klart att ett fel föreligger, om det skulle visa sig att man inte haft rätt att åtgärda på värdens bekostnad får man betala själv. Vanligare är istället att man begär ett åtgärdsföreläggande som regleras i 11 § 5 punkten och i 16 §. I 16 § anges att hyresnämnden efter anmälan av hyresgästen kan ange för hyresvärden vad denna ska åtgärda och när det senast skall ske, samt att man kan förena detta krav med vite. Om er värd fortsätter att missköta sig kan också hyresnämnden sätta ert hyreshus under särskild förvaltning enligt bostadsförvaltningslagen. Att er värd är onykter är ju inget brott i sig, men det han säger till tjejerna skulle ju kunna utgöra förolämpning enligt 5 kap 3 § Brottsbalken, men då du inte preciserar vad han säger är det svårt att avgöra. Ni kan alltså göra en anmälan till hyresnämnden, men ni kan också kontakta hyresgästföreningen som kan ge er hjälp och råd i hyresfrågor. Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare