FrågaAVTALSRÄTTGåva13/04/2011

Gåva före dödsfall

Jag är delägare, med min syster, i dödsboet efter vår mor, som var ensamstående (skild). Hon har under senare åren av sin livstid gett bort en större summa pengar (ca. 150tkr) till en person som hon inte var släkt eller familj med. Kan vi på ngt sätt göra anspråk på dessa pengar i arvsskiftet? Är det ngn skillnad om pengar skänkts, i livet, till en organisation, t.ex. för välgörande ändamål?

Lawline svarar

Hej, Det finns en väldigt begränsad möjlighet för er att kunna ändra på hennes gåvor. Som huvudregel får man ju förfoga över sin egendom som man själv vill. Om hon däremot gett gåvan till någon som var direkt arvsberättigad s.k bröstarvinge hade detta fått avräknas såsom förskott på arv (de reglerna finns i 6 kap Ärvdabalken). Det spelar heller ingen roll om hon skänkt pengarna i välgörenhetssyfte eller bara till en vän. Om er mamma på något vis blivit lurad eller annars utnyttjad att skänka pengarna kan man dock ogiltigförklara gåvan genom att använda reglerna i lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (även kallad avtalslagen). Jag antar att ni inte tror att så skulle vara fallet eftersom ni inte nämnt det och därför finns tyvärr inget ni kan göra åt gåvan. Vänligen Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare