Konkurrensklausul vid provanställning

Hej! Jag har blivit erbjuden provanställning hos en hud-salong (arbetar som hudterapeut). Arbetsgivaren säger att det i avtalet står att om jag säger upp mig så får jag inte ta en anställning eller starta eget inom länet under 1 års tid. De hävdar att detta är standard hos hud-salonger. Är denna form av avtal vanligt? Vad är mina rättigheter/skyldigheter?

Lawline svarar

Hejsan Att avtala om att en arbetstagare inte får bedriva konkurrerande verksamhet direkt efter en avslutad anställning är ganska vanligt. I ditt fall finns det en konkurrensbegränsningsklausul som är tänkt att hindra att dig från att under viss tid efter anställningen bedriva eller vara verksam i konkurrerande verksamhet. I allmänhet är denna typ av klausul tillåten. I ditt fall gäller begränsningen i 12 månader efter avslutad anställning, vilket i sig inte borde vara oskäligt. Konkurrensklausulen bedöms om arbetsgivaren tar upp frågan i domstol. Där gör man först en bedömning av om klausulen är skälig eller inte och sedan görs en bedömning om du har brutit mot den. Eftersom det i detta fall är en provanställning, så handlar det om en anställning på begränsad tid, som kan övergå i en tillsvidareanställning. Frågan är om det kan göra att klausulen kan vara oskälig. Vägledning finns i tidigare avgöranden från Arbetsdomstolen. I AD 1985 nr 138 bedömdes en konkurrensklausul som gällde en person som hade ”en synnerligen otrygg ställning hos företaget”. Denne hade från början en provanställning men företaget gjorde klart tidigt att provanställningen inte skulle komma att övergå i tillsvidareanställning. I och med denna otrygga anställning ansågs en konkurrensklausul (som begränsade personen i fråga från att ta anställning hos eller bedriva konkurrerande verksamhet inom 12 månader efter anställningens upphörande) inte vara skälig och därmed inte heller bindande för denne (enligt 38§ Avtalslagen, se https://lagen.nu/1915:218#P38S1). I ditt fall handlar det om en provanställning som kan komma att övergå i en tillsvidareanställning, vilket gör att det kan tänkas vara skäligt att ha en konkurrensklausul av aktuellt slag i avtalet. Jag ställer mig dock tvekande till om 12 månader kan anses skäligt vid en så pass osäker anställningsform som en provanställning ändå är. Om klausulen endast gäller om anställningen övergår i en tillsvidareanställning så är troligen klausulen i sig skälig. Men om det även omfattar din provanställning, vilket verkar vara fallet, så skulle jag tro att den kan komma att anses vara väl sträng. Jag vågar dock inte lova att så är fallet, eftersom jag inte har hittat ett liknande rättsfall som konstaterar detta. Om klausulen anses vara skälig ska frågan kring om otillåten konkurrens föreligger bedömas utifrån bl.a. fyra faktorer (vilket framgår av Arbetsdomstolens praxis: bland annat i AD 2001 nr 91): 1. Hänsyn ska tas till den aktuella verksamhetens beskaffenhet (bl.a. mängden konkurrenter i branschen som bolaget verkar i, samt marginalerna i branschen). 2. Hänsyn ska tas till den anställdes ställning i företaget. (vilken insyn den anställda har i bolagets verksamhet) 3. Det ska läggas vikt vid arbetstagarens möjligheter att i den konkurrerande verksamheten utnyttja företagshemligheter och annat internt material. 4. Hänsyn ska tas till risken i övrigt för skada i något avseende (för arbetsgivaren). För att du ska kunna anses ha brutit mot konkurrensklausulen så är det alltså bl.a. detta som avgör vid en eventuell framtida tvist. Jag hoppas att mitt svar var till hjälp. För ett mer precist svar råder jag dig att kontakta en jurist på området. Med vänliga hälsningar
Mari-Helen SchöllinRådgivare