FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt17/09/2006

Om kreditavtal och tillämpliga lagar

Vad är kreditavtal? Vilka lagregler styr konsumentkreditavtal respektive kommersiella kreditavtal?

Lawline svarar

Ett kreditavtal är ett avtal där en näringsidkare (kreditgivaren) lämnar köparen anstånd med någon del av betalningen när denne exempelvis köper en vara. I stället för att lämna anstånd med en del av betalningen kan kreditgivaren även själv låna köparen ett belopp eller låta en extern kreditgivare göra det. Ett vanligt förekommande kreditavtal är det köpeavtal som ingås när exempelvis en TV skall betalas månadsvis till en kreditgivare. Beroende på hur avtalet ser ut betalar konsumenten antingen direkt till försäljaren eller till en extern kreditgivare. Om köparen i det angivna exemplet är en konsument gäller reglerna i konsumentkreditlagen (1992:830). Är däremot köparen själv näringsidkare gäller i stället lagen (1978:599) om avbetalningsköp mellan näringsidkare.
David LilloRådgivare