Byte av hyresrätt - köpa ut lägenheten

Hej! Jag vill byta min hyresrätt till en annan hyresrätt som är på ett hus som blev bostadsrätt. Min fråga är: kan jag köpa lägenheten (att byta hyresrätt till bostadsrätt) om jag flytta till den nya hus? Tack så mycket!

Lawline svarar

Hej, När en en fastighet med hyresrätter ombildas till bostadsrättslägenheter erbjuds de befintliga hyresgästerna ofta att köpa ut bostadsrätten de bor i till reducerat pris. Köps en hyresrätt inte ut tar bostadsrättsföreningen över rollen som hyresvärd. När ett hyresförhållande upphör, exempelvis när kontraktet sägs upp av hyresgästen, säljer föreningen lägenheten som en bostadsrätt. Det kan finnas ett intresse av att ombilda hyresrätter till bostadsrätter även innan ett hyresförhållande upphör. Kontakta styrelsen i föreningen för att ta reda på om detta vore aktuellt för lägenheten du är intresserad av och även till vilket pris lägenheten i sådant fall skulle säljas för. Med Vänlig Hälsning,
Lina HjorterRådgivare