Erkännande

Jag har erkänt att jag kört skoter på naturskyddsområde, och polisen samt naturvårdare upplyste mig på plats att det var ett naturskyddsområde. Nu i efterhand säger polisen att det är ett förbudsområde, vilket innebär dagsböter. Gäller mitt erkännande fortfarande? Vänliga hälsningar Erik Tagesson

Lawline svarar

Hej! Du kan ta tillbaka ditt erkännande eftersom ett sådant inte är bindande i brottmål. Du kan alltså fortfarande neka till brott och eventuellt förklara varför du har ändrat dig. Ett tidigare erkännande kan användas som bevis mot dig men domstolen är också skyldig att pröva erkännandets riktighet. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare