Hur lång tid tar det att få del av åtal

föredettan och jag hamna i bråk hon sparka mig på benet och jag av reflex knuffade henne. har varit på förhör och gjorde mot anmälan i hennes förhör ska jag ha gjort betydligt mer en jag har gjort skulle vara grovmisshandel . Blev släppt och 2,5 månad har gott och inget har hänt inte fått prata med dom i gen och ingen advokat. vad händer nu ?? kan jag få straff för jag knuffa henne ??? är en dryg väntan då man inte vet vad nästa grej är.Hon ansökte om besöksförbud men det blev ej beviljat fans inga grunder på att ha besöksförbud .

Lawline svarar

Åklagaren kommer kontakta dig och meddela huruvida han/hon går vidare och väcker åtal. Om åklagaren inte har tillräckligt med bevisning läggs åtalet ner och det blir ingen rättegång. Om åtal läggs ner får man information om detta. Dessvärre kan det ta lång tid att få besked. Rättegång kan inträffa långt senare efter att händelsen ägt rum. För att den enskilde individen inte ska vänta alltför länge finns preskriptionstid. Preskriptionstiden för misshandel är 5 år. Se 35 kap. 1 § BrB. Om påföljd för misshandel/grov misshandel kan du läsa i 3 kap. 5-6 §§ BrB.https://lagen.nu/1962:700 Det innebär alltså att åklagaren har fem år på sig att väcka åtal för misshandel. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare