Samägande av bostadsrätt

Har en god vän som är i ett riktigt dåligt förhållande. Hon har nu till slut lyckats bryta upp med honom och de ska separera och sälja sin gemensamma bostadsrätt. Killen i fråga motsätter sig nu detta och vägrar helt enkelt sälja. Hon behöver naturligtvis pengarna för att kunna köpa sig något nytt på egen hand. Hur löser man detta?

Lawline svarar

Hej! Vill killen i fråga behålla bostadsrätten och vill din vän sälja på grund av att hon behöver pengar, vore kanske den enklaste lösningen för alla inblandade parter om din vän och hennes tidigare kille, frivilligt kunde komma överens om att han köper ut henne. T ex om deras andelar av bostadsrätten är hälften var, köper han hennes andel, genom att betala hälften av bostadsrättens marknadsvärde till henne. Kan din vän och hennes tidigare pojkvän på detta sätt inte nå en frivillig överenskommelse och vill hon sälja, medan han vill behålla bostadsrätten, har hon lagliga möjligheter att få till stånd en försäljning mot hans vilja. Gemensamt ägande av ett flertal egendomsslag, regleras av Samäganderättslagen (SamägL) ( https://lagen.nu/1904:48_s.1 ). I 1 § SamägL räknas de olika typer av egendom som omfattas av lagen upp. Bostadsrätt är lös egendom, men en bostadsrätt är inte en lös sak. Av ordalydelsen i 1 § SamägL, framgår därför inte att lagen omfattar även bostadsrätter. Högsta domstolen fastslog dock i rättsfallet NJA 1995 s 478 ( https://lagen.nu/dom/nja/1995s478 ), att samäganderättslagen i sina väsentligaste delar, även skulle omfatta bostadsrätter. Din vän kan därför med stöd av 6 § SamägL, hos tingsrätten ansöka om att egendomen skall utbjudas till gemensam försäljning på offentlig auktion. Tingsrätten kommer då att utse en god man som handhar försäljningen och ansvarar för att fördela köpeskillingen mellan din vän och hennes tidigare pojkvän. Risken är dock stor att försäljningspriset kommer bli lägre om bostadsrätten utbjuds på offentlig auktion, än vid en vanlig försäljning. Därför rekommenderar jag parterna i första hand att försöka nå en frivillig överenskommelse. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare