FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt06/04/2011

Condictio indebiti - Återkravsrätt

Fick en utbetalning från STIM för en låt som jag inte skrivit. Pengarna hamnade på ett konto jag anmält för länge sen och inte använder längre så jag upptäckte det först när kontrolluppgiften kom. Är jag skyldig att betala tillbaka? Hade jag inte ringt och ärligt sagt som det var hade de aldrig vetat det. Hur det skett beskriver de som "ett mysterium".

Lawline svarar

Hej! Den juridiska termen för din situation är condictio indebiti (återkravsrätt). Det finns ingen lagreglering om condictio indebiti i svensk rätt, däremot finns det en hel del praxis på området. Huvudregeln är att betalningar som skett av misstag skall betalas tillbaka. (se bland annat NJA 1999 s. 575) Det finns dock undantag och högsta domstolen har uttalat att man skall bedöma varje fall för sig (NJA 1933 s. 25). Det viktigaste undantaget är när mottagaren, i god tro, har inrättat sig efter och/eller konsumerat beloppet. Med god tro menas att personen som mottagit betalningen inte skall ha upptäckt eller haft skäl att upptäcka att betalningen var felaktig. Det är inte meningen att någon som inte förstått, och inte heller haft skäl att förstå, att pengarna felaktigt utbetalats skall bli återbetalningsskyldig på grund av att utbetalaren begått ett misstag. Ett annat undantag är när mottagaren trott att pengarna varit en frivillig disposition från betalaren. Det klassiska exemplet på när undantag beviljas är när en person som fått några hundra kronor mer i lön under en period inte upptäckt eller haft några skäl att upptäcka det. Detta exempel stämmer inte in särskilt väl in på dig tyvärr. Om jag förstår din fråga rätt har du inte upptäckt pengarna på det här andra kontot som du inte använder, förrän en tid efter betalningen. Du har således inte inrättat dig efter betalningen. När du senare upptäckte betalningen var du inte i god tro. Det som talar till din fördel är att du, om du mottagit pengarna som privatperson kan anses inta en svagare position. Vidare kan betalarens oaktsamhet till viss del läggas dem till last. Det är ju trots allt de som gjort ett misstag. Vid bedömningen kan också tiden som förflutit sedan betalningen beaktas. Ju längre tid som gått, desto svårare blir det för betalaren att kräva tillbaka pengarna. Eftersom praxis spretar åt olika håll och varje situation skall bedömas för sig kan jag inte ge dig något exakt svar. Jag har dock svårt att se att din situation skulle falla under något av undantagen och att du således skulle få behålla pengarna. Du har inte inrättat dig efter eller konsumerat pengarna i god tro. Samtidigt finns det några aspekter som talar till din fördel men utan den goda tron blir dessa förmodligen tandlösa. Tilläggas skall dock att bevisbördan för din onda tro faller på betalaren. Vill du gå vidare med detta rekommenderar jag att du kontaktar en advokat för mer ingående rådgivning. Frågor om condictio indebiti har tidigare besvarats här på Lawline, sök i arkivet om du vill se fler svar. Du har rätt i att de troligen inte ens skulle ha upptäckt betalningen om du inte ringt och påpekat det. Du får helt enkelt försöka trösta dig själv med att ditt samvete är rent. Vänligen, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare