Egendom försvunnit ur jacka som varit inlämnad i avgiftsbelagd garderob på restaurang

Hej! Jag behöver lite hjälp. Jag hängde in min jacka i en avgiftsbelagd garderob, i innefickan på min jacka hade jag min iphone4. När jag hämtade ut jackan var telefonen stulen. Jag spärrade den på en gång och har gjort en polisanmälan. När jag vänder mig till restaurangen i fråga vägrar de ge mig ersättning. Jag har även vänt mig till mitt försäkringsbolag och de hävdar att jag inte uppfyllt aktsamhetskravet och att jag därför inte kan få ersättning. Jag anser att jag hängde in telefonen pga att jag inte ville att den skulle bli stulen, den var på ljudlöst läge och utan vibration och jag har ju ändå betalt för tjänsten att restaurangen skulle förvara jackan och därmed även telefonen säkert! Vad ska jag göra? Ingen vill ju ta något ansvar! Jag har överklagat till försäkringsbolaget men ännu inte fått något svar! Vad gör jag om de vägrar att ändra sitt beslut? Är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få! Vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej, Om man hänger av sig jackan på en restaurang eller motsvarande och samtidigt betalar en avgift för detta så är restaurangen ansvarig för dina kläder oavsett om de har satt upp skyltar som säger annat. Detta följer av 32 § konsumenttjänstlagen (https://lagen.nu/1985:716#R26). Näringsidkaren kan dock undgå att bli ersättningsskyldig om han kan visa att stölden inte berott på försummelse från hans sida vilket torde vara väldigt svårt när en jacka försvinner från en övervakad garderob. Mitt råd till dig är att uppmärksamma restaurangen om deras skyldigheter och om du inte vinner någon framgång där vända dig till en verksam jurist som kan föra din talan. I övrigt vore det klokt att spara all bevisning du kan, till exempel i form av kvitto från garderoben. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare