Misshandel, förolämpning och skadegörelse

Jag och min pojkvän hamnade i bråk, han (som var alkoholpåverkad) tog ett lättare stryptag, knuffade in mig i en vägg, kastade mig i golvet och slog mig ett antal gånger. Han kallade mig även saker som billig, hora, idiot, värdelös och andra liknande saker. Jag (ej alkoholpåverkad) försvarade mig genom att slå några slag mot huvud och en lättare spark mot magen. Lignande saker har förekommit vid tidigare tillfällen då vi rett ut bråken och gått vidare. jag har två ärr från tidigare råk och ett sår på handen efter det tidigare nämnda slagsmålet. Han är även skyldig till att ha hett sönder två dörrar, en kruka, några glas, en jacka och lite andra småsaker. dessa föremål ägs av mina föräldrar då det är i deras hus slasmålen har varit. Vad kan jag som 16årig tjej anmäla han för? och vad kan han som 19årig kille anmäla mig för?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! De handlingar som din pojkvän begått kan klassificeras som *misshandel*, *förolämpning* samt *skadegörelse*. Du kan läsa om de olika brotten i brottsbalken, du hittar lagen här: https://lagen.nu/1962:700. Du beskriver att du under bråket försvarat dig genom slå och sparka din pojkvän. Under vissa specifika förutsättningar utgör detta inte något brott eftersom handlingarna skett i så kallat nödvärn. Jag återkommer till denna ansvarsfrihetsgrund i slutet av svaret. I 3 kap. 5 § brottsbalken kan man läsa att ”den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd” gör sig skyldig till *misshandel*. Straffet för misshandel av normalgraden är fängelse i högst två år. Av 5 kap. 3 § brottsbalken framgår att ”den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende” gör sig skyldig till *förolämpning*. Straffet för förolämpning av normalgraden är böter. I 12 kap. 1 § brottsbalken beskrivs att ”den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill” gör sig skyldig till *skadegörelse*. Straffet för skadegörelse av normalgraden är böter eller fängelse i högst ett år. I kapitlets 2 § beskrivs en ”mildare” form av skadegörelse. Om brottet skadegörelse ”med hänsyn till skadans obetydlighet och övriga omständigheter vid brottet” är att anse som ringa bedöms det som åverkan. Straffet är böter. De handlingar du beskriver att du tagit till för att försvara dig kan även de vara att anse som misshandel. Eftersom du tagit till dem i försvarssyfte är det dock möjligt att göra en invändning om att du handlat i *nödvärn*. Om detta kan man läsa mer i 24 kap. 1 § brottsbalken. De gärningar som du har begått mot din pojkvän är inte brottsliga om de ”med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarliga”. Jag hoppas att du nu fått svar på vilka brott du kan anmäla din pojkvän för och vilket du riskerar att bli anmäld för. Skriv gärna igen om du har fler frågor! Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare