FrågaKÖPRÄTTKöplagen05/04/2011

Hävning av köp

Hej Kanske en löjlig fråga men detta gäller ett köp på tradera. Jag sålde en film som var oöppnad och som jag skrev i annonsen men när köparen får den ville hon skicka tillbaka den för den var inte inplastad. Hon har nu utan kontakt skickat tillbaka filmen säger hon och kräver sina pengar tillbaka. Jag vill nu helst inte lämna tillbaka pengarna förrän jag har fått hem filmen i alla fall. Men nu har hon så bråttom och börjar skriva om att om hon inte får tillbaka pengarna nu så ska hon skicka ett slags kravbrev från hennes bank. Vilken bank gör så och vilket underlag har hon? Då kan väl vem som helst skicka såna krav. Jag väntar nu på filmen och hoppas på att den är i det skicket som det var innan. Vilka rättigheter finns här både för säljare och köpare. Tack

Lawline svarar

Hej. Regler om köpavtal mellan privatpersoner står att finna i Köplagen (https://lagen.nu/1990:931). I 17 och 18 §§ Köplagen regleras vad som kan förväntas gällande varans beskaffenhet. I 18 § 1 st. Köplagen förklaras att om varans beskaffenhet inte stämmer överens med sådana uppgifter som lämnas innan köpet och som kan antas ha inverkat på köpet, så skall fel i varan anses föreligga. När du i annonsen informerade om att filmen var oöppnad är en rimlig tolkning av detta att det rör sig om en inplastad film då oöppnade filmer enligt standard även är inplastade. Det kan även antas att detta skulle ha inverkat på köpet. I köplagens mening är det alltså tal om fel i vara. Enligt 39 § 1 st. Köplagen får köparen på grund av felet häva köpet, han skall då meddela dig om detta. Efter meddelande av hävning, som alltså redan skett, skall varje part lämna åter det dem mottagit (64 § 2 st. Köplagen). Detta innebär alltså att köparen skall skicka tillbaka filmen till dig och du skall ge tillbaka betalningen till köparen. Enligt samma lagrum har du rätt att behålla pengarna till dess att filmen är dig tillhanda. Sammanfattningsvis kan sägas att köparen alltså kan anses ha rätt att häva köpet men ingen rätt att kräva dig på betalning förrns du har fått tillbaka filmen. Med vänlig hälsning Oskar Axelson
Oskar AxelsonRådgivare