Äktenskapsförord skyddar makes egendom

Hej! Jag är satt i personlig konkurs med mycket skulder kvar. Jag har träffat en bra kille och vi vill gifta oss. Hur går jag till väga för att hans egendom och ekonomi inte blir drabbad efter det att vi gifter oss?

Lawline svarar

Hej, Jag vill för det första betona att din killes ekonomi inte automatiskt blir drabbad av dina skulder på grund av att ni gifter er. I äktenskapsbalkens 1 kap. 3 § (se https://lagen.nu/1987:230) kan nämligen utläsas att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Ett äktenskap medför dock att er respektive egendom ses som giftorättsgods (gemensam egendom). Detta skulle kunna vålla problem för din killes ekonomi om ni senare skiljer er, eftersom en skilsmässa leder till bodelning (enligt ÄktB 9 kap. 1 §). Vid en bodelning dras era skulder av ifrån giftorättsgodset, och det som sedan finns kvar delas lika mellan er (ÄktB 11 kap. 3 §). Det skulle alltså medföra att din kille drabbas av dina skulder. Det är således endast giftorättsgods som ska ingå i en bodelning (ÄktB 10 kap. 1 §), medan enskild egendom behålls av respektive ägare. Vill du vara säker på att din kille kvarstår som ägare av sin egendom och inte drabbas av dina skulder, vid en skilsmässa, bör ni upprätta ett äktenskapsförord. I ett sådant kan ni bestämma att egendom som tillhör eller tillfaller någon av er ska vara dennes enskilda egendom, och således inte ingå i en eventuell bodelning (ÄktB 7 kap. 3 §). Förordet ska upprättas skriftligen och undertecknas av er båda. Det ska sedan inges till domstol. Ett äktenskapsförord kan ni få hjälp med att upprätta hos en kunnig jurist. Med vänlig hälsning Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare