Misshandel - tillämplig lag m.m.

Under en fest började två av mina vänner slåss. En av killarna blev skadad rätt ordentligt då det visade sig att han hade fått en okbensfraktur, enligt läkaren som undersökte honom dagen efter. Han gjorde därefter en polisanmälan för misshandel. Döms endast den kille som inte blev skadad då han inte har några fysiska bevis på skada? Vilken lag döms han till om det gäller misshandel? (Båda killar är över 18).

Lawline svarar

Den lag som kommer att bli aktuell är brottsbalken (BrB). Du hittar lagen här: https://lagen.nu/1962:700#K3P5S1. I BrB:s 3 kap. kan du läsa att brottet misshandel är indelat i fyra olika grader: ringa misshandel, misshandel av normalgraden, grov misshandel och synnerligen grov misshandel. När domstolen ska fastställa vilken grad av misshandel som är aktuell är det många olika faktorer som spelar in och det är därför svårt för mig att göra en bedömning eftersom det inte finns någon mer information i din fråga än att en av killarna fått en fraktur på okbenet. Troligen rör det sig om misshandel av normalgraden. Om din kompis polisanmälan skulle leda till åtal och din andra kompis senare skulle anses skyldig så är straffet för misshandel av normalgraden fängelse i *högst* två år. Det är dock omöjligt att på förhand bedöma straffets längd eftersom även det beror på många olika faktorer som t.ex. ålder och om personen tidigare är dömd. Av din fråga framgår att båda killarna slogs men att endast en av dem fått en fysisk skada. I BrB 3 kap. 5 § kan man läsa att ”den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel”. Som du ser behöver det alltså inte ha uppkommit någon fysisk skada (såsom en fraktur eller ett blåmärke) utan exempelvis smärta kan vara tillräckligt. Det vanliga i sådana här situationer då två personer börjat slå varandra är att den som inte startade bråket utan ”bara slogs tillbaka” hävdar att han har handlat i nödvärn. Nödvärn är något som man har rätt till då ett brottsligt angrepp påbörjats gentemot en. Om detta kan du läsa i BrB 24 kap. 1 § 1 punkten. Den person som slår tillbaka begår i ett sådant fall brott endast om det med hänsyn till angreppets beskaffenhet och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt. I annat fall är gärningen straffri. Jag hoppas att du fått svar på dina funderingar. Skriv gärna igen om du har fler frågor! Vänligen, Paulina Nilsson
Paulina NilssonRådgivare