Vad får man för antällningsrättigheter vid ett vikariat som sträcker sig över mer än ett års tid?

Hej! Jag går på ett vikariat för en kvinna som är tjänstledig. Jag fick först kontrakt på 5 månader och sen blev jag anställd igen på 6 månader. Nu är det så att hon ska vara tjänstledig i 6 månader till, men min arbetsgivare vill inte anställa mig igen pga att jag blir "in LASad" Då undrar jag om jag blir det, fasten jag har gått på ett vikariat där kvinnan är tillfälligt tjänstledig. Måste de verkligen anställa mig så småning om även om det inte finns en tjänst ledig? Hon kommer ju tillbaka. Hur fungerar det om man vikarierar för någon som är mammaledig? Det vikariatet kan ju sträcka sig mer än ett år. Tack!

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det har du först haft ett vikariat på 5 månader och sedan 6 månader till för samma arbetsgivare. Vad som nu är aktuellt är att du eventuellt kan få vikariera i ytterligare 6 månader, vilket skulle leda till att du totalt vikarierat i 1 år och 5 månader för samma arbetsgivare och att arbetsgivaren då är rädd att du automatiskt får en tillsvidareanställning med de rättigheter detta medför. Enligt 5 § 2 st. i lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS) går dock inte ett vikariat över till en tillsvidareanställning förrän en person vikarierat hos samma arbetsgivare totalt 2 år under en femårsperiod, vilket jag uppfattar att du inte kommer att ha gjort även om du vikarierar de ytterligare 6 månaderna som nu är aktuella. Vad du däremot får genom att vikariera ytterligare 6 månader är förtur till återanställning enligt 25 § 1 st. LAS, alltså en rätt till företräde om arbetsgivaren vill anställa en till person till sin verksamhet. Detta får man om man varit anställd i minst 12 månader hos arbetsgivaren under de senaste 3 åren, vilket du kommer ha varit om du arbetar ytterligare 6 månader för arbetsgivaren. Så den enda rättigheten du får är en rätt till förtur om det uppkommer en ledig tjänst hos arbetsgivaren i ett senare skede, arbetsgivaren behöver alltså inte anställa dig om någon ledig tjänst inte finns. Så om man t.ex. vikarierar 1 år och 2 månader för någon som är mammaledig så får man alltså en förtur till lediga tjänster hos arbetsgivaren som uppkommer i framtiden, men ingen automatisk tillsvidareanställning. Hoppas detta besvarar dina funderingar! Lycka till!
Fanny OlssonRådgivare