Ändring av anställningsform

Hej. Jag är provanställd på ett företag sedan första november. I mitt kontrakt står det att anställningen, om den inte upphör innan, automatiskt övergår till en tillsvidareanställning efter 6 månader. Idag har det kommit ut information om att alla nya anställningar på mitt jobb kommer vara tidsbestämda. Har min chef rätt att ändra min vidare anställningsform, efter att provanställningen löpt ut, från tillsvidare (som det står i kontraktet) till tidsbestämd eller måste han anställa mig efter de vilkor som först avtalats?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Utgångspunkten är att ni båda är bundna av anställningsavtalet när det har ingåtts och att ändringar då ska godkännas av båda parter. Din chef kan ensidigt ändra avtalet genom att säga upp det. Denna uppsägning kräver dock sakliga skäl för att vara giltig, se 7 §, Lagen om Anställningsskydd. Skulle din chef då över huvud taget kunna avtala om att nya provanställningar ska övergå i tidsbestämda anställningar? En provanställning ska som regel, om den inte avbryts inom de 6 månader som den tillåts pågå, övergå i en tillsvidareanställning. Detta regleras i 6 §, Lagen om Anställningsskydd. Denna paragraf är semidispositiv, vilket innebär att avvikelser är möjliga, men enbart om dessa sker genom bestämmelser i kollektivavtal. Att avtala med enskilda arbetstagare om att provanställningen ska övergå i en tidsbegränsad anställning är inte tillåtet. Vänligen, Rebecca Dahlquist
Rebecca DahlquistRådgivare