Skuldfördelning mellan makar

Hej, Jag och min sambo skall gifta oss. Vi äger idag ett hus tillsammans, hälften var men har reglerat en skuld mellan oss på huset i ett samboavtal. Eftersom jag betalade mera på huset när vi köpte det. Vi tänkte upprätta ett äktenskapsförord mellan oss angående viss enskild egendom samt banktillångar. Men hur skall man göra med huset. Skulle vilja reglera skulden i mellan oss på samma sätt som i samboavtalet, är det möjligt? Görs det i äktenskapasförordet ? Mvh, Fredrik

Lawline svarar

*Hej* *Fredrik!* Ett *äktenskapsförord* reglerar endast i vilken mån makars egendom ska vara att anse som enskild eller giftorättsgods, jfr https://lagen.nu/1987:230#K7P3S1. Eventuell betalningsfördelning av skulder kan alltså inte göras i ett äktenskapsförord. Vid en eventuell *bodelning* mellan dig och din make, skulle skulderna på huset dras av från ert respektive giftorättsgods innan detta fördelas er emellan, se https://lagen.nu/1987:230#K11P1S1. Det skulle alltså kunna bli en rättvis fördelning. Problem kan dock uppstå för det fall att du har mer skulder än giftorättsgods. De skulder som överstiger giftorättsgodset skulle du nämligen få bära själv, eftersom man inte kan gå till bodelning med mindre än noll. För att undvika den här situationen bör du och din make istället teckna ett bindande *avtal* er emellan, om att hon ska stå för en viss del av din skuldförbindelse.Ett sådant avtal är dock inte bindande gentemot tredje man (din fordringsägare). Det skulle alltså vara du som skulle vara skyldig, gentemot fordringsägaren, att betala skulden. Förbindelsen mellan dig och din make är helt skilda från förhållandet mellan dig och din fordringsägare och avser bara hennes skyldighet gentemot dig. En eventuell tvist mellan er skulle alltså inte påverka din betalningsskyldighet gentemot din fordringsägare men du skulle i efterhand kunna få motsvarande belopp betalt av din make, detta kallas för *regressrätt*. Ett annat alternativ är att ni hos din fordringsägare ansöker om *cession*, vilket innebär en avbetalning av en skuld överlåts på en annan person. En överlåtelse av en avbetalning av en skuld är tillåten. Dock krävs att fordringsägaren tillåter detta, se https://lagen.nu/begrepp/Fordran. Fordringsägaren har ingen skyldighet att godkänna en överlåtelse av skulden. Fordringsägaren ska inte behöva “tåla” att skulden övertas av en person med sämre betalningsförmåga än vad du som ursprunglig gäldenär (låntagare) har. *Med* *vänliga* *hälsningar*
Alexander WagnerRådgivare