MISSHANDEL OCH NÖDVÄRN

Person A blir slagen över munnen med knuten näve så att läppen spricker av person B. Person A känner sig hotad av situationen och riktar ett slag mot person B. Han tror inte han träffar för de är folk som avbryter bråket. Person B hävdar att han blir träffad av ett slag. De finns inga bevis på detta. Ingen av de vittnen som var på plats ser om slaget träffar. Allt det här inträffar utanför krogen. Efter det gör person A en anmälan mot person B. Han har vittnen som styrker hans version. Och de finns bildbevis på hans skador. Senare gör person B en anmälan mot person A. Vilka följder är det troligt att det blir för prson A?

Lawline svarar

Utifrån dessa omständigheter gör sig person B skyldig till misshandel enligt 3:5 Brottsbalken,se https://lagen.nu/1962:700. Person A handlar därmed i nödvärn enligt 24:1 p. 1 Brottsbalken. Det föreligger rätt till nödvärn mot ett påbörjat brottsligt angrepp på person. Person A:s handlig utgör enligt bestämmelsen endast ett brott om det med hänsyn till angreppets beskaffenhet och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt. Värt att notera är att rätt till nödvärn föreligger mot ett påbörjat (eller överhängande) brottsligt angrepp, det går alltså inte att åberopa nödvärnsrätten för att rättfärdiga någon sorts hämndaktion. Rätten gör en fri bevisvärdering av vittnesmål och dokumentation i fallet.
Lovisa HellqvistRådgivare