FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/03/2011

Resning angående besöksförbud

Hej ! Jag undrar om man kan lämna in en rensningsansökan vad det gäller ett besöksförbud.

Lawline svarar

Hej! Resning brukar inte förekomma angående besöksförbud. Däremot kan åklagaren enligt 13 § Lagen om besöksförbud (https://lagen.nu/1988:688) ändra eller häva ett besöksförbud som har fattats av rätten om det på grund av ändrade förhållanden finns skäl för det. En fråga om att häva eller ändra ett beslut om besöksförbud kan tas upp av åklagaren på eget initiativ eller på begäran av någon. Hoppas svaret varit till hjälp. Vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare