Inbördes testamente eller äktenskapsförord?

Jag har inga barn, min sambo har två vuxna barn. Ska vi gifta oss eller upprätta testamente? Sambon, om han avlider före, vill att barnen ska få sin laglott och jag resterande (barnen får 50% och jag 50%?). Dör jag före vill jag att sambon ärver mig till 100%. Gifter vi oss så ärver han mig till fullo och jag honom minus laglotten, om jag förstått det rätt. Dock är det så att jag har ett eget sparkonto med ganska mycket pengar på + en liten stuga som vid ev skilsmässa (om vi nu gifter oss) eller vid makens frånfälle automatiskt då ingår i giftorättsgodset? Att mina sparpengar och stugan ska delas med hans barn? Kan man skriva in ett sparkonto på ett äktenskapsförord? Eller ska vi strunta i äktenskap och istället upprätta ett testamente? Vad är bäst?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Du och din sambo kan upprätta ett inbördes testamente om ni inte vill gifta er. I testamentet kan ni skriva ner precis hur ni att er egendom skall fördelas om någon av er skulle gå bort. Det enda din sambo inte kan testamentera bort är hans barns laglott, som de alltid har rätt till. Deras laglott uppgår till halva arvslotten, vilket innebär att de alltså får dela på hälften av hans kvarlåtenskap. Om ni gifter er behöver ni inte upprätta något testamente, utan som efterlevande maka tillfaller hans kvarlåtenskap dig. Det är dock samma sak med laglotten även om ni gifter er, hans barn har rätt att få ut den på en gång om deras far går bort. Det ni behöver göra för att dina sparpengar och stugan inte ska ingå i giftorättsgodset och därmed delas vid en bodelning är att skriva ett äktenskapsförord där ni gör egendomen till enskild egendom. Pengarna på sparkontot måste hållas åtskilda och får ej sammanblandas med andra pengar som skall ingå i giftorättsgodset. Äktenskapsförordet skall registreras hos tingsrätten för att vara giltigt. Hoppas mitt svar har hjälpt dig!
Kerstin EifrémRådgivare