FrågaAVTALSRÄTTGåva27/03/2011

Återtagande av gåva

Hej! min bror har köpt en dator av sin kompis som han sedan gav till mig i födelsedags present, nu vill han ha tillbaka den är det lagligt för han och ta den eller äger jag den?

Lawline svarar

Hej, Sedan en gåva som består av lös egendom är fullbordad kan den inte återkallas. En dator är att anse som lös egendom. Enligt gåvolagen (https://lagen.nu/1936:83) gäller att en gåva av lös egendom för att vara juridiskt giltig, fullbordad, måste vara överlämnad, (traderad), av givaren. Om du har fått datorn i din hand, och den är i din besittning, utom kontroll för gåvogivaren är gåvan fullbordad, och kan därmed inte återtas av din släkting. Att inget gåvobrev upprättades vid gåvotillfället spelar ingen roll. Krav på gåvobrev blir endast aktuellt vid gåva av fast egendom (fastigheter), eller vid löfte om gåva. När gåvan fullbordats har givaren inga anspråk gentemot mottagaren. Din bror har alltså ingen juridisk rätt att ta tillbaka sin gåva. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare