Misshandel

En killkompis till mig slog på en fest till en bekant vilket resulterade i en okbensfraktur och dubbelseende på ena ögat. Anledningen till att min vän slog till den bekanta var pga provokation då de bråkat över en viss tjej. En annan kille, vi kan kalla honom Ivar, såg när det skedde och påstår att de båda hade lika stor del i bråket. Om den bekante polisanmäler, vad blir då min killkompis dom och straff?

Lawline svarar

Hej! I detta fall verkar det som att det rör sig om en misshandel av normalgraden enligt 3:5 brottsbalken se: https://lagen.nu/1962:700 Om polisanmälan skulle leda till åtal och din kompis skulle anses skyldig så är straffet för misshandel fängelse i högst två år. Det är dock svårt att på förhand avgöra exakt vilket straff han skulle få då det beror på många olika faktorer som exempelvis hur gammal han är och om han tidigare är dömd. Hoppas att du fått svar på din fråga. Vänlig hälsning
Elin KarlssonRådgivare