Anställningsformer och semsterersättning.

Hej jag är behovsanställd "tillsvidare" och har vart det nu i ett och ett halvt år men har jobbat som heltid det sista året. Har min arbetsgivare inte någon skyldighet att ge mig fast tjänst eller deltid? Hur funkar det med semester ersättning vid behovanställning? Min arbetsgivare påstår att det är inbakat i min lön som ligger på 115kr/h men det står inget om det på lönespecifikationen, hur vet jag att det stämmer?

Lawline svarar

Hej, Enligt Lagen om anställningsskydd (LAS) som du hittar här https://lagen.nu/1982:80 är tillsvidareanställning huvudregeln. Det betyder att om ni inte avtalat något annat så är du anställd tills vidare och skall varslas om uppsägning etc. om arbetsbrist skulle uppstå på din arbetsplats. (4§) Det finns även möjlighet att anställa en person på viss tid, det vill säga en kortare eller längre förutbestämd tid i längst 2 år inom en 5 års period annars övergår anställningen i en tillsvidareanställning. (5§) Den sista formen av anställningen är en provanställning i högst 6 månader som övergår i en tillsvidareanställning om den inte avslutas. (6§) Detta är alla former som finns, det finns lite olika typer av visstidsanställningar såsom vikariat o.dyl men inga andra typer alltså. Vad gäller din semesterersättning och hur den betalas ut är det nästan helt säkert så att det är styrt av ett kollektivavtal då det är absolut vanligast i Sverige. Det finns ingen lag som reglerar hur mycket man får i lön. Ett annat alternativ är att det är något som du själv kan komma överens om med sin chef men detta verkar inte troligt då du ifrågasätter din lön. Du har dock rätt att få dina arbetsvillkor skriftligt och du skall ha ett anställningsavtal enligt LAS senast en månad efter det att du börjat din tjänst där skall även såsom lön och ob-tillägg etc. specificeras. Jag hoppas att detta var svar nog och har du fler frågor tycker jag du ska vända dig till facket, de kan nästan alltid hjälpa dig med svar på dina frågor! Lycka till! Med vänlig hälsning,
Sara HeikkinenRådgivare