Fel i vara

Hej, behöver få råd. Vi har köpt två soffor via Stalands Möbler, underleverantören till Stalands är Bröderna Andersson. Båda sofforna har sprickor i sömmarna. Stalands har varit hos oss och dokumenterat felen. Det har nu gått ett antal månader, Stalands hänvisar till att de avvaktar svar från olika personer hos Bröderna Andersson. Vi vill häva köpet. Har vi rätt till det med tanke på att vi har ett avtal med Stalands och inte direkt med Bröderna Andersson? På så sätt kan de fortsätta sin diskussion och vi blir av med problemet.

Lawline svarar

Hej! För att få häva ska ni vända er till Stalands, även om de bara är underleverantörer så är det dem som är säljaren. Det som försigkommer mellan Stalands och bröderna Andersson är egentligen helt orelevant för er del och helt enkelt, deras problem. Jag skulle som ett första steg rekommendera att ni påpekar för Stalands att vad som sker mellan deras leverantör och dem inte angår er och att ni har samma rättigheter gentemot dem som mot vilken säljare som helst. Den lag som är aktuell för er del är konsumentköplagen. Av den framgår att de spruckna sömmarna i er soffa i rättslig mening är att anse som ett fel. Rätt att häva köpet har ni då först efter att Stalands fått möjlighet att antingen avhjälpa felet eller leverera en ny soffa. (det krävs också att ni har reklamerat, men det måste ni helt klart ansetts ha gjort då de tom. dokumenterat felet.) Stalands måste dock göra detta inom rimlig tid och det får inte heller innebära oskälig olägenhet för er! Eftersom det gått flera månader har Stalands rimligen förlorat den här möjligheten. Ni har då rätt att häva enligt 29 § Konsumentköplagen, men det som krävs är att felet ska ha väsentligen betydelse för er. Fel som är av väsentlig betydelse är till exempel att motorn i en bil inte fungerar. Det är svårt att utifrån de uppgifter jag har att avgöra felet betydelse, innebär de spruckna sömmarna att ni inte ens kan använda soffan? Rimligen bör det dock finnas möjlighet att häva vid det här laget. Ni bör vända er till Stalands och kräva att få göra detta. Vid problem kan det vara en god idé att kontakta konsumentverket. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare