Regler för timvikarier

Hej! Jag har en dotter som i snart ett år varit "timanställd" inom hemtjänsten. Hon fick besked om att hon inte längre kunde få arbeta vidare eftersom det finns en regel som säger att de inte får arbeta mer än ett år som timvikarie. Finns det något sådant avtal/regel?

Lawline svarar

Det finns ingen lag som säger att man endast får arbeta ett år som timanställd. Däremot kan arbetsgivaren bestämma interna regler som gäller endast för den specifika arbetsplatsen. Det kan också vara reglerat genom kollektivavtal. I anställningsavtalet kan man läsa om vilka uppsägningstider som gäller för timanställningen. Då jag inte har information om din dotters anställningsavtal eller kollektivavtal kan jag inte ge dig närmare rådgivning. Jag rekomenderar er att ta kontakt med facket för mer information. Som timanställd är man i regel mycket utsatt och beroende av arbetsgivarens goda vilja. Det finns inget hinder i lag att låta din dotter fortsätta vara anställd men det är arbetsgivaren som bestämmer. Med vänlig hälsning
Lina RadovicRådgivare