FrågaKÖPRÄTTKöplagen19/03/2011

Reklamation av fel i vara.

Hej! Jag har såld min VW Polo 1.2 svart från 2003 och 8000 mil för 45.000 SEK till en privatperson för 2 veckor sedan. Jag har använd mig av köpavtalet från konsumentverkets hemsida. Den dagen bilen provkördes av köparen lyste avgas kontroll lampan. Köparen förhandlade priset (jag gick ner med 10%) och bad om att "fixa lampan". Jag åkte direkt till Verkstaden och de lät en datorprogramm kolla vad som var fel på min bil. De hittade inget fel och sa att motorn lät jätte fint. De sa också att lampan kanske lyste därför att vi hade genomförd motortvätten. Jag har alltid haft bilen på VW service och den blev besiktigat av bilproviningen 2/2/2011. Där sa de att jag kunde sälja bilen med gott samvete. Igår fick jag ett mejl från köparen som meddelade mig att katalysatorn hade gått sönder och att jag skulle få stå för kostnader (enligt min recherche kostar det ca. 10000 SEK att laga den). Nu undrar jag: måste jag betala eller er detta köparens risk eftersom de visste att kontrollampan hade lyst? Tack så mycket på förhand för ert svar! MvH, Elena

Lawline svarar

Hej, Då bilen är såld av en privat person till en annan är köplagen tillämplig som förkortas KöpL. Du kan läsa mer om den här https://lagen.nu/1990:931 En vara anses felaktig om den avviker från vad som avtalats eller om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. KöpL 20§ anger att köparen inte kan åberopa ett fel som han måste antas ha känt till vid köptillfället. Du nämner att "lampan lyst" och att du åtgärdat felet och undrar om detta räcker. Du beskriver bilen och priset i frågan och att du sänkt priset p.g.a. felet. Det kan antas att detta är skäligt ifrån din sida och att ni därmed att har ingått ett avtal på de premisserna att det finns ett eventuellt fel på bilen. Jag vill dock påpeka att du inte beskrivit något om vad ni kommit överens om efter det du varit på verkstaden. Detta bör alltså enligt min mening anses vara ett sådant. Jag hoppas att detta var till hjälp, Lycka till! Med vänlig hälsning,
Sara HeikkinenRådgivare