Skuldsanering och kommunal budget- och skuldrådgivning

Jag har "gamla" skulder till bank och leverantörer sedan 20 år och som tickat ränta under denna tiden. Kronofogden har mätt ut skatteskulder och barnunderhåll och nu efter ca 20 år är jag så gott som fri från detta. Nu droppar resterande skulder in och jag undrar hur man kan bli av med dem. Har inkomst på ca 5000:- från arbetslöshetskassan/garanti steg2. Har varit arbetslös de senaste 10 åren med undantag för ett eller annat ströjobb. Är nästan 60 år och ser ingen ljusning på problemen. Vad göra...? Skulderna ligger idag på ca 550.000:- .

Lawline svarar

Hej! I första hand skulle jag råda dig till att kontakta din kommunala budget- och skuldrådgivare för att få hjälp och vägledning. Enligt Skuldsaneringslagen (https://lagen.nu/2006:548) är kommunen skyldig att erbjuda budget- och skuldrådgivning. Här kan du hitta din lokala budget- och skuldrådgivare: http://www.konsumentverket.se/sv/Personlig-Radgivning/. Tillsammans med rådgivaren eller på egen hand kan du kontakta dina borgenärer för att försöka nå en överenskommelse om nedsättning av skulderna, så att du får möjlighet att kunna betala av dem. Lyckas ni inte nå en frivillig överenskommelse kan du ansöka om skuldsanering, reglerna om detta finner du i skuldsaneringslagen. På kronofogdens hemsida hittar du information om skuldsanering och hur du ansöker om det (http://www.kronofogden.se/4.4bf45f331098492fe0e80001212.html). Beviljas skuldsanering befrias du från betalningsansvar i den utsträckning dina skulder sätts ned. Normalt upprättas en avbetalningsplan, vilken går ut på att du under en femårsperiod lever på existensminimum. Inkomster utöver existensminimum ska användas för betalning av dina skulder. Sköter du sedan denna avbetalningsplan i fem år blir du därefter fri från dina skulder. För att du ska bli beviljad skuldsanering krävs att du är kvalificerat insolvent samt att det är skäligt med hänsyn till dina personliga och ekonomiska förhållanden. Med kvalificerat insolvent menas att du är så skuldsatt, att du inte kan antas ha förmåga att kunna betala dina skulder inom överskådlig tid. Normalt görs en prognos för hur stora dina framtida inkomster kan förväntas bli och detta ställs i förhållande till hur stora dina skulder är. Bedöms du med bakgrund av detta, inte kunna klara av att betala dina skulder inom en överskådlig tid, anses du vara kvalificerat insolvent. Utifrån det du beskriver i din fråga, låter det möjligt att du kommer kunna anses uppfylla detta rekvisitet. Utöver att du ska vara kvalificerat insolvent, krävs dessutom att skuldsanering ska anses vara skäligt med hänsyn till dina personliga och ekonomiska förhållanden. För att det ska anses vara skäligt kommer de att bedöma hur gamla dina skulder är, hur skulderna har uppstått och vilka ansträngningar du har gjort för att betala dem. I ditt fall, eftersom att du har varit arbetslös de senaste tio åren kommer hänsyn att tas till om du aktivt har sökt arbete och ansträngt dig för att skaffa dig inkomster, för att kunna klara av att betala dina skulder. I första hand råder jag dig som sagt dock att kontakta din kommunala budget- och skuldrådgivare. Därigenom kommer du att kunna få fler frågor besvarade och få hjälp med lämpligt tillvägagångssätt, för att lösa din situation så bra som möjligt. Med vänliga hälsningar
Jimmy MikaelssonRådgivare