Säga upp provanställning i förtid

Gällande uppsägningstid vid provanställning. Har hört och läst lite olika saker om uppsägningstid (från båda parter) vad gäller avslut av provanställning i förtid.Om vi utgår från att det inte finns något kollektivavtal, vad säger LAS?

Lawline svarar

Hej, I LAS 6 §(se https://lagen.nu/1982:80)kan man läsa att ett avtal om provanställning kan ingås om prövotiden är högst 6 månader. Längre prövotid får alltså inte avtalas, men däremot kan man alltså provanställa någon under en kortare tid än så. Som huvudregel har arbetsgivaren rätt att avskeda den som är provanställd även under prövotiden, 6 § LAS. Detta kan arbetsgivaren göra utan några skäl, d.v.s. arbetsgivaren behöver inte särskilt motivera varför man inte vill fortsätta anställningen. Om arbetstagare och arbetsgivare istället har kommit överens om något annat, exempelvis att arbetstagaren skall jobba prövotiden ut gäller istället detta, eftersom ett avtal går före 6 §. En arbetsgivare begränsas dock av 31§ LAS som innebär att om arbetsgivaren vill avsluta prövotiden i förtid måste denne meddela arbetstagaren 14 dagar före. Är arbetstagaren medlem i något fackförbund måste arbetsgivaren också meddela dem och både arbetstagaren och fackförbundet har dessutom rätt till överläggning i frågan. Viktigt att komma ihåg är dock att 31§ är en ordningsföreskrift, vilket innebär att arbetsgivaren inte kan tvingas att tillsvidareanställa även om han eller hon inte följer denna regel, utan kan säga upp arbetstagaren direkt med stöd av 6 § LAS. Arbetsgivaren kan då bli skyldig att betala lön till arbetstagaren under 14 dagar och kan dessutom tvingas att utge skadestånd till facket. Observera dock att inte alla arbetstagare omfattas av LAS, t.ex. gäller LAS inte om arbetstagaren tillhör arbetsgivarens familj (om detta och fler undantag står i 1§). Hoppas detta besvarat din fråga! Vänligen, Maja Karlsson
Maja KarlssonRådgivare