Ränta, dröjsmål hyra

Hej. Jag har försökt räknat ut dröjsmåls- räntan på en försenad hyra enligt formel nedan. * Dröjsmåls&referensränta 9,5*3962,00*7 dagar/360=731,86 kr ? Kan denna summa verkligen stämma? Tacksam för hjälp, så att jag inte gör något fel.

Lawline svarar

Hej, En enkel modell för att räkna ut ränta finns på kronofogdens hemsida http://www.kronofogden.se/servicetjanster/raknaranta.4.3d21d85f10922490e108000971.h Enligt mina beräkningar kommer räntan, under sju dagar, att uppgå till 7.32 kr på det givna beloppet. Detta under förutsättning att räntan du angivit är 9.5 %. I övrigt är det inte onormalt att en hyresvärd, istället för en räntebaserad avgift, har en bestämd straffavgift som tillämpas vid för sent erlagda hyresavgifter. Om ni inte haft för regel att ta ut sådan tidigare eller har denna möjlighet intagen i de boendes hyresavtal, är mitt råd att ni, till de boende, skickar ut en erinran om att det i framtiden kommer att tas ut en avgift vid för sent erlagd hyresavgift. Detta för att undvika eventuella avtalskomplikationer. Återkom gärna vid eventuella följdfrågor. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare