Häva köp av datorn p.g.a. fel

Hej!Jag har köpt en dator av ett företag som säljer sina datorer via internet. Jag fick datorn för 6 mån sedan med bruksanvisning till datorn men ingen ytterligare information. det visade sig ganska snabbt att datorn hade en förmåga att hänga sig. jag kunde själv inte fixa problemet och har väntat 6 månader. Jag undrar vilka möjligheter jag har att eller inte har att komma ifrån datorköpet? MVH

Lawline svarar

Hej, Först och främst rekommenderar jag att titta i ditt köpeavtal om ni har kommit överens om en garanti. Enligt 20a § konsumentköplagen (KKL), se https://lagen.nu/1990:932#P20aS1 gäller en "garanti" på 6 månader, d.v.s. att bevisbördan att felet fanns från början ligger inte hos köparen om han reklamerar inom 6 månader. Många företag brukar utfästa en längre garantitid. Du skriver att du vill komma ifrån köpet. Att häva ett köp är bara möjligt om det handlar om dröjsmål på säljarens sida eller fel på varan enligt 16-21 §§ KKL, se speciellt 16 § om vad som anses vara ett fel: https://lagen.nu/1990:932#P16S1 Innan du kan kräva hävning ska du dock först försöka att få din dator reparerad av säljföretaget (avhjälpande) eller att få en ny dator (omleverans), se 22 § KKL: https://lagen.nu/1990:932#P22S1 Efter att ha försökt med dessa påföljder är det möjligt att kräva prisavdrag eller hävning. Att rekommendera är alltså att ta kontakt med säljföretaget och skicka in datorn för att få avhäljpande i första hand. Med vänliga hälsningar
Jean LoRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo