Lawline svarar
Hej,
Först och främst rekommenderar jag att titta i ditt köpeavtal om ni har kommit överens om en garanti.
Enligt 20a § konsumentköplagen (KKL), se https://lagen.nu/1990:932#P20aS1 gäller en "garanti" på 6 månader, d.v.s. att bevisbördan att felet fanns från början ligger inte hos köparen om han reklamerar inom 6 månader. Många företag brukar utfästa en längre garantitid.
Du skriver att du vill komma ifrån köpet. Att häva ett köp är bara möjligt om det handlar om dröjsmål på säljarens sida eller fel på varan enligt 16-21 §§ KKL, se speciellt 16 § om vad som anses vara ett fel: https://lagen.nu/1990:932#P16S1
Innan du kan kräva hävning ska du dock först försöka att få din dator reparerad av säljföretaget (avhjälpande) eller att få en ny dator (omleverans), se 22 § KKL: https://lagen.nu/1990:932#P22S1
Efter att ha försökt med dessa påföljder är det möjligt att kräva prisavdrag eller hävning.
Att rekommendera är alltså att ta kontakt med säljföretaget och skicka in datorn för att få avhäljpande i första hand.
Med vänliga hälsningar