Ex vägrar lämna tillbaka nyckel

Mitt ex lämnar inte tillbaks min hemma nyckel. Han fick låna den när vi var tillsammans. Nu vägrar han ge tillbaks den. Hur ska jag göra ?

Lawline svarar

Hej! Som jag uppfattar frågan har är du ägare till lägenheten och står på kontraktet. Därmed har din sambo ingen rätt till lägenheten. Ditt ex gör sig således skyldig till egenmäktigt förfarande enligt Kapitel 8 § 8 Brottsbalken. Se: https://lagen.nu/1962:700#K8P8S1 Du kan anmäla honom eller byta lås. Ett påtryckningsmedel kan vara att först prata med honom och påtala att om han inte lämnar tillbaka nyckeln kommer du gå vidare rättsligt. Om Ni vill göra en anmälan, kontakta då Tingsrätten och skicka in stämningsansökan. Påpekas bör att det kan ta lång tid innan Tingsrätten tar upp ärendet och att det finns en kostnad för att skicka in stämningen. Vidare skall den förlorade parten betala rättegångskostnaderna (ditt ex). Med vänlig hälsning
Rådgivare