FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt07/03/2011

Ta tillbaka polisanmälan

Hejsan! Jag och en vän blev "misshandlade" i lördagsnatt. Polisen kom till plats och förhör hölls med mig på sjukhuset då jag fått ett jack i bakhuvudet och min vän på plats efter händelsen. Vi vill nu inte att detta ska gå vidare till någon form av rättegång! Kan man ta tillbaka anmälan eller förklara att man inte vill medverka i en eventuell rättegång!? Då ingen av oss vill lägga ner tid och energi på detta i och med att vi i princip inte blev skadade samt att lite av händelsen var vårt egna fel. Tack på förhand /

Lawline svarar

Det går inte att ta tillbaka en polisanmälan, eftersom polisen är skyldig enligt lagen att utreda brott. Oavsett ligger brottet under allmänt åtal och målsägande kan därför inte dra tillbaka sitt åtal utan det är upp till åklagaren (kap 45 § 5 Rättegångsbalken). Däremot går det att ändra innehållet i anmälan, men dock inte i sådan omfattning så att frågan anvser en annan sak/händelse. Det är inte alltid en polisanmälan leder till rättegång. T.ex. om åklagaren bedömer att det inte finns tillräckliga bevis läggs förundersökningen ner. Med vänlig hälsning
Rådgivare