Skadestånd i äktenskapsmål

Kan jag framföra skadeståndsanspråk i samband med äktenskapsskillnad. Jag har arbetat i makes företag under flera år och varit den som har tagit hand om det mesta på företaget. Jag har också tagit hand om barnen och arbetat mindre under den tiden när de var små och fortsatt med detta ända tills nu.Nu har han ansökt om äktenskapsskillnad.Kan jag framföra skadestånd på dessa grunder???

Lawline svarar

Hej, Nej du kan inte framföra skadeståndsanspråk på dessa grunder. Rättsligt sett har din man inte gjort något som kan föranleda skadeståndsskyldighet gentemot dig. Vid er skilsmässa kommer, under förutsättning att inget äktenskapsförord skrivits, er gemensamma egendom delas lika mellan er. Vänligen,
Andreas VinqvistRådgivare