Tvångsförsäljning av samägd fastighet

Tre barn har ärvt en sommarstuga. Två vill behålla den och en vill sälja. Hur förfar man?

Lawline svarar

De tre syskonen innehar sommarstugan med samäganderätt.

Om ingenting finns avtalat mellan delägarna gäller samäganderättslagen.

(Det innebär alltså att om ett avtal finns, så gäller det före lagbestämmelserna.)

En delägare har utan de övrigas samtycke enligt 6 § rätt att få igenom en offentlig auktion av hela objektet om inte någon annan delägare kan visa synnerliga skäl emot det.

Vad som utgör synnerliga skäl finns inte reglerat i lagen utan få avgöras av domstolen från fall till fall. Generellt sett torde det handla om starka ekonomiska eller sociala skäl.

Samäganderättslagen hittar du http://www.lagen.nu/1904:48_s.1

Sara EdströmRådgivare