Om säljarens skyldighet att fullgöra köpet.

Hej, Om en privatperson beställer och betalar en duschkabin, med 50% rabatt, och det sedan visar sig att den är olevererbar. Har kunden då rätt att kräva en likvärdig vara, till fullpris?

Lawline svarar

Hej, Jag förutsätter här att det var ett köp från en näringsidkare så att konsumentköplagen (KKöpL) blir tillämplig. Säljaren är i dröjsmål om varan avlämnas för sent eller inte avlämnas alls, vilket framgår av 9§ KKöpL, https://lagen.nu/1990:932#P9S1. Påföljderna som står köparen till buds är att välja mellan fullgörelse och att häva köpet, på det tillkommer också rätten att kräva skadestånd, se 10§ KKöpL, https://lagen.nu/1990:932#P10S1. I ert fall vill ni som jag förstår det att köpet fullgörs, dvs. leverans av vara. I 12§ KKöpL, https://lagen.nu/1990:932#P12S1, sätts dock några begränsningar upp för säljarens plikt att fullgöra köpet vilka är; 1. Det föreligger ett hinder för leverans som säljaren omöjligt kan övervinna eller 2. Fullgörelsen förutsätter att säljaren gör uppoffringar som inte är rimliga i förhållande till köparens intresse av att köpet fullgörs. Punkten 1 är typexemplen fall då en unik vara har förstörts eller en viss vara har förelagts med import-/exportförbud. Utgångspunkten för punkten 2 är att säljaren är skyldig att fullgöra köpet, även om fullgörandet skulle bli mer kostsamt för säljaren än han från början har räknat med. Bedömningen på om säljaren har rätt att inte fullgöra köpet tar sin utgångspunkt i en intresseavvägning mellan säljarens insats ställt mot köparens intresse av fullgörelse. Orsaken till att uppfyllelsen inte kan ske ska inte tas in i bedömningen utan det är den objektiva rubbningen i avtalsförhållandet som ska bedömas. Bland annat ska köparens möjlighet till motsvarande prestation på annat håll beaktas (går det få en liknande vara till samma pris som det avtalade?) ställt mot säljarens uppoffring. Är det väldigt lätt för köparen att vända sig till en annan försäljare medan det är väldigt betungande för säljaren att upprätthålla avtalet talar det för att en rätt att inte fullgöra köpet föreligger för säljaren. I din fråga säger du att varan är "olevererbar" och är det då så att duschkabinen överhuvudtaget inte längre går att få tag i så är säljaren fri från att leverera en sådan kabin. Skulle det istället vara så att skyltexemplaret som sålts till rabatterat pris gått sönder, men säljaren kan leverera en likadan modell från sitt lager skulle min bedömning bli att en sådan ekonomisk förlust inte påverkar säljarens skyldighet att leverera. För att avgöra om det rör sig om ett hinder som säljaren kan övervinna eller inte får avtalets lydelse väldigt stor betydelse. Det är stor skillnad på om avtalet avser en specifik vara eller en vara av ett visst slag, det vill säga om det står "en duschkabin av märket x" eller om det står "duschkabin y med serienummer ...." i det första fallet är det förmodligen inte oövervinnligt för säljaren att leverera en annan kabin av samma märke, men i det andra fallet är det omöjligt att uppfylla avtalet om den specifika kabinen har förstörts. Om det skulle vara så att det faktisk inte går att leverera den avtalade varan så får man tolka avtalet för att se om säljaren är skyldig att istället för den avtalade varan utföra en ändrad prestation dvs. ge er en annan duschkabin. Det är svårt att ge er ett närmare svar än så här utan att veta närmare detaljer kring köpet och avtalet. Tänk på att om ni vill vända er till säljaren och kräva fullgörelse så ska ni göra det så snart som möjligt eftersom rätten till krav på fullgörelse går förlorad om man väntar orimligt länge. Jag hoppas att jag har hjälpt till lite i alla fall! Med vänliga hälsningar
Anna ErikssonRådgivare