Brott efter körkortstillstånd

Hej! För ca 3 år sedan blev jag fälld för snatteri, straffet blev åtalsunderlåtelse. Sen, för ca 1,5 år sedan blev jag fälld för snatteri igen och påföljden blev dagsböter, totalt ca 3000 kr. Min fråga är om det nu kommer bli några svårigheter för mig när jag ska ta mitt körkort? Jag fick mitt körkortstillstånd mellan de två brotten, men kan det senare brottet göra så att jag inte kan få ta körkort? Tack på förhand. Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!

Transportstyrelsen som är den myndighet som har hand om körkortsfrågor får alltid information från polisen när någon begår ett brott. Det gäller både om man har ett körkort eller ett körkortstillstånd. När Transportstyrelsen får in information så kan de återkalla körkortet eller körkortstillståndet, det står i 5 kapitalet 1 paragrafen körkortslagen (https://lagen.nu/1998:488). Polisen har rätt att ta körkortet på plats vid allvarliga brott och annars kan körkortet återkallas när en domstol har dömt en för något brott. Transportstyrelsen har rätt att återkalla enligt ett antal olika skäl som finns uppradade i 5 kapitlet 3 paragrafen körkortslagen. I punkt nummer sex finns bestämmelse om andra brott som inte har med trafikregler att göra men som kan göra personen till en olämplig förare.

Transportstyrelsen har rätt att återkalla både ett körkort och ett körkortstillstånd. De kan även göra det om du har gjort ett brott och sedan tagit körkort. Transportstyrelsen kommer inte att hinder dig från att ta körkort men de kan ta tillbaka ditt körkortstillstånd eller ditt körkort om du skulle hinner ta det. Skulle du hinna ta körkortet så har man en prövotid på 2 år vilket normalt betyder att man måste göra om körkortsproven om körkortet blir återkallat, men bli ditt körkort återkallat för ett brott innan körkortsprovet behöver du inte göra om proven. Dock så måste du göra det om spärrtiden är längre än 13 månader.

Du skriver att du har fällts för snatteri och normalt så leder inte ett snatteri till att körkortet eller körkortstillståndet blir återkallat. Dock kan flera snatterier inom en kortare tidsperiod leda till att man inte ses som lämplig och att körkortet/körkortstillståndet dras in. Det görs en bedömning i varje fallet och även andra faktorer i ditt liv vägs in. Det som kan beaktas är om du var alkoholpåverkad vid brotten och hur din livssituation ser ut just nu. Det kan därför vara svårt att säga hur de skulle bedöma i ditt fall, två snatterier i sig på tre år tror jag inte kommer att leda till att ditt körkort eller körkortstillstånd blir återkallat. Eftersom brotten inte är allt för grova och det är väldigt lång tid mellan dem, men för att vara helt säker så måste du nog fråga någon på Transportstyrelsen som kan ditt ärende och vet mer om brotten.

Med vänlig hälsning

Louise ModinRådgivare