FrågaKÖPRÄTTKonsumentköplagen24/02/2011
Reklamation
Hej
Min styvfar har köpt en dator i present till mig på netonnets hemsida.
Nu har datorn i fråga mindre än ett år efter köptillfället gått sönder. Problemet är att när min styvfar tar fram kvittot så ser jag att på kvittot står namnet på en liknande dator men från ett annat märke.
Min styvfar är inte så duktig på datorer och främst inte att skilja dem åt. Han har tidigare inte förstått detta och en reklamation angående detta har därför inte skett.
Nu vägrar netonnet laga min trasiga dator och jag står helt utan möjlighet att få någon som helst hjälp.
De hävdar att det är vårat fel och att jag helt får stå för allt själv.
Är det verkligen rätt, har inte jag som konsument ett starkare skydd och är det inte så att jag enligt konsumentköplagen har rätt att reklamera felet i varan två månader från det att jag upptäckte felet?
Lawline svarar
Hampus JohanssonRådgivare