Polismans våld

När jag svängde av motorvägen såg jag ett blåljus efter mig. Jag visste att jag kört lite fort. Jag valde att köra 30 m tills avfarten blev flerfilig av säkerhetskäl. I höger körfält saktar jag in med blinkern på. Polisen kör in framför nosen på min bil, och sliter med våld ut mig ur bilen. Skälet de angav var att de trodde jag försökte smita. Men jag anser att borde insett att jag inte försökte smita. Jag är för övrigt ostraffad. Räknas det som hemfridsbrott om polisen äntrar ditt fordon på detta sätt?

Lawline svarar

Hej, Hemfridsbrott regleras i 4 kap. 6 § brottsbalken, BrB. Paragrafen stadgar att den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg dömes för hemfridsbrott till böter. Med bostad avses inte enbart lokal eller annan plats där en person uppehåller sig för en längre tid. Även en tillfällig bostad kan utgöra en persons bostad. Det kan då till exempel gälla hotellrum, en hytt på en båt eller ett tält. Däremot anses en bil man färdas i inte som bostad. Att en polisman på angivet vis fattar tag i dig då du befinner dig i din bil kan inte ses som hemfridsbrott. I övrigt kan sägas att polismän som utför tjänsteåtgärder har rätt till viss våldsanvändning, som grundar sig på den särskilda ansvarsfrihetsgrunden laga befogenhet. Ett av de tillfällen då polisman har rätt till våldsanvändning är då polisman med laga stöd stoppar ett fordon. Vänligen,
Mathias GunnervaldRådgivare