FrågaAVTALSRÄTTGåva22/02/2011

Enskild egendom

Hej, Jar har givit bort en gåva och bekräftat detta i ett gåvobrev. Gåvan är 100.000 kr och skall vara "Enskild egendom". Pengarna har nu använts till köp av ett radhus. Är radhuset därmed "enskild egendom"? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Din fråga gäller en gåva som ska vara enskild egendom enligt gåvobrevet och att gåvan ska nu användas till köp av ett radhuset. I Sambolagen (4§) och även i äktenskapsbalken (7kap 2§) reglerar att enskild egendom är den egendom som make /sambo har fått i gåva av någon annan än den andra maken /sambon med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda. Det framgår inte i din fråga om vem som fått din gåva men om det inte är din sambo/make som innebär detta att gåvan är enskild egendom för mottagaren enligt de ovannämnda bestämmelserna. Jag vågar inte svara exakt om radhuset är också enskild egendom eftersom jag har inte uppgifterna om priset på radhuset. Om radhuset kostade 100.000 Kr då är det klart att radhuset är enskild egendom. Om radhuset kostar högre då är det 100.000 Kr (som är din gåva till mottagaren) är enskild egendom. Jag hoppas att jag har svarat på din fråga. Återkom gärna om du har flera funderingar! Med vänliga hälsningar
Lan Le HuongRådgivare